I Kristi himmelfart-uka gikk Skagen Race av stabelen. Det var ikke uten dramatikk. Bare 25 båter gikk i mål.
De første varslene kom allerede på skippermøtet mandag før start. Meteorologen varslet kuling fra sør. Bankekryss mot Skagen, med andre ord. Omtrent samtidig kom de første meldingene fra skippere som ikke ønsket å stille til start. De var bekymret for båt, seil og mannskap.
Etter starten kom meldinger om båter som brøt strømmende. Nattevakten på regattakontoret ble uvanlig travel, mens havnemannskapet fikk en langt roligere dag enn vanlig.
Line honour og sammenlagt-vinner
Det var likevel et imponerende skue da den 76 fot lange Enderpearl krysset mållinjen som første båt fra Åsgårdstrand, med unntak av TurGlede. Skipper Kenneth Bjørklund og mannskapet med Christen With var godt fornøyde da gikk i mål. Med korrigert tid 18:25:37 vant de både overall- og Line honour fra Åsgårdstrand.
Premieseremonien ble holdt om bord seilskuten Christian Radich i strålende sol. Selv om bare en brøkdel av de påmeldte seilerne faktisk fullførte, var det likevel mange som seilte over fra svenskekysten til Skagen for å få med seg premieseremonien og den følgende feiringen.
I den ordinære NOR-rating-klassen tok Proxflyer med Jan Muren seieren. Singlehanded vant Owe Ingemann Waltherzøe med Hard to get.
Se endelige resultatlister her
Leteaksjon etter singlehanded-båt
Natt til fredag toppet dramatikken i målkontoret seg. Svært mange båter hadde brutt og lå langs svenskekysten eller i Norge, men noen få båter seilte fortsatt. Av disse var det to båter regattakomiteen ikke kom i kontakt med.
TurGlede-båten Thyra seilte med tracker, men forsvant utenfor dekningsområde om kvelden. Da den omsider kom innen dekning om natten kom Lyngby radio gjennom Stockholms radio i kontakt med båten, som meldte at de seilte, men hadde tau i propellen og trengte assistanse for å legge til kai. Det blåste fortsatt tidvis kuling, og i bekmørket ble det besluttet at redningstjenesten i Skagen skulle ta i mot båten utenfor havnen og hjelpe dem inn. Det skjedde uten videre dramatikk.
Samtidig seilte også singlehaded-båten Lady Stardust mot Skagen, men uten tracker og uten AIS. Utpå natten var det flere timer siden siste kontakt med båten, og gjentatte VHF-oppkall gikk ubesvart. Andre båter i nærheten videresendte oppkallene og holdt utkikk, men uten foreløpig resultat.
Først da Lyngby radio og redningstjenesten i Skagen mobiliserte helikopter og redningsbåter ble båten funnet og identifisert, rundt to timer øst for mållinjen. Skipperen meldte at han var i god behold, og hadde ikke fått med seg oppkallene. Dagen etter fortalte skipperen at han «trodde han hadde blitt lett etter».
Vi er likevel glade for at skipper og båt var i god behold, og takker båter i nærheten, redningstjenesten og Lyngby radio for assistansen. Det tok svært kort tid fra en aksjon ble mobilisert til båten var funnet og identifisert.
Uavhentede bagger og T-skjorter
Bagasje-transporten fra Oslo og Åsgårdstrand til Skagen var populær også i år, men mens alle baggene kom fram til Skagen, gjorde ikke alle eierne det samme. Baggene er nå fraktet tilbake til Bærum Seilforening på Sarbuvollen på Høvik.
T-skjorter fra årets regatta har vi også et stort overskuddslager av.
Deltagere med bagasje kan kontakte skagen@bseil.no for å avtale tid for henting.
Vi kommer med nærmere info om når T-skjorter kan hentes på Sarbuvollen.